Poznaj zjawiskową technikę Cuerda Seca

Wspaniała technika ceramiczna Cuerda Seca dotarła również do Polski. Z przyjemnością i niejaką ekscytacją wprowadzamy do naszej oferty produkty umożliwiające tworzenie prac w Cuerda Seca. Szukaj na naszych profilach w mediach społecznościowych zdjęć, tutoriali i filmików z jej użyciem i sam(a) sprawdź, jaka jest prosta i stwórz unikalne arcydzieło!

Z przyjemnością wprowadzamy Cię w świat Cuerda Seca. Zaraź się jak my. Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami i ogólną charakterystyką tworzenia prac w Cuerda Seca.

Ta wyjątkowa technika pozwala artystom tworzyć piękne prace ceramiczne, umożliwiając projektowanie wyszukanych i złożonych wzorów, przy użyciu metody, której wyróżnikiem jest wykorzystanie dedykowanej mikstury separacyjnej. W skrócie będziemy nazywać ją dalej separatorem.

Dzięki opisywanej technice, możesz tworzyć niepowtarzalne wzory zdobiące Twoje prace. Ich urok przetrwa lata 🙂 

Wypalając zdobione w Cuerda Seca prace, stworzysz niezwykłe mozaiki. Ich temat i forma zależą tylko od Twojej wyobraźni. W Cuerda Seca wyczarujesz na swojej ceramice wyjątkowe, kolorowe ornamenty możliwe do osiągnięcia jedynie tą metodą zdobienia.

Trochę historii

Wg różnych źródeł historycznych, ślady wykorzystania zdobienia Cuerda Seca, odnajdywano w różnych kulturach. Technika ma bogatą historię. Wywodzi się z Persji. Współcześnie jest  bardzo popularna w krajach Bliskiego Wschodu i basenu Morza Śródziemnego, w tym w Europie zwłaszcza w Hiszpanii.

Nas to nie dziwi, bo umożliwia tworzenie pięknych i unikalnych dzieł zapierających dech w piersiach 🙂

Technika została wprowadzona do Europy w XII wieku przez arabskich rzemieślników, zajmujących się produkcją i sprzedażą ceramiki. Tradycyjnie była stosowana w produkcji kafli i paneli ceramicznych, zdobionych złożonymi wzorami geometrycznymi, roślinnymi i zwierzęcymi.

Nazwa „cuerda seca” pochodzi z języka hiszpańskiego i oznacza „suchy sznur”, co odnosi się do techniki rysowania czarnych lub białych linii, stanowiących barierę dla szkliwa. Dzięki zawartości tłustej substancji, linie tworzą swego rodzaju zaporę dla szkliw, a po wypale pozostają widoczne na powierzchni pracy ceramicznej.

Technika ta była popularna w czasach renesansu i rozpowszechniła się m. in. w Hiszpanii, Portugalii, Meksyku oraz w krajach muzułmańskich. Dziś Cuerda Seca jest stosowana przez ceramików na całym świecie do tworzenia unikatowych i pięknych dzieł sztuki ceramicznej.

To proste, sprawdź i twórz cuda!

Teraz, gdy materiały potrzebne do realizacji opisywanej techniki są wreszcie dostępne w Polsce, również możemy w niej tworzyć. 

Jesteś doświadczonym artystą? A może dopiero zaczynasz swoją przygodę z ceramiką? Zapraszamy Cię do odkrywania nieskończonych możliwości Cuerda Seca. Ta wyjątkowa technika pozwala tworzyć piękną i niepowtarzalną sztukę.

Z przyjemnością oferujemy artystom ceramikom w Polsce kompletną ofertę materiałów do zdobienia prac w Cuerda Seca. Poznaj unikalny czarny i biały separator pozwalające na tworzenie obrysów w projektowanych wzorach na płaskich pracach ulepionych z mas ceramicznych. Zdobienie prac z wykorzystaniem malowanych linii rozdzielających pozwala stworzyć wyróżniające się i jedyne w swoim rodzaju perełki 🙂

Separatory SEP-4312 i SEP-4313 pozwalają na precyzyjne oddzielenie poszczególnych kolorów szkliw na powierzchni pracy. Linia tworzy barierę i tym samym stanowi granicę „zatrzymującą” szkliwo w obrysowanym obszarze. Użyte w pracy kolory poszczególnych szkliw pozostają oddzielone od siebie.

Oferowany w naszym sklepie preparat występuje w dwóch wersjach kolorystycznych: czarnej i białej, co umożliwia dopasowanie go do każdego projektu.

Opis techniki

Zachęcamy do odkrywania i działania! Wykorzystaj szansę, aby stworzyć coś całkowicie nowego dzięki separatorom SEP-4312 (czarny) lub SEP-4313 (biały)!

Przygotowanie preparatu do użycia jest bardzo proste. Wystarczy rozrobić miksturę proszkową z olejem mineralnym, zgodnie z instrukcją przedstawioną w opisie produktu, na stronie sklepu prodesco.pl i gotowe! 

Pędzelkiem z krótkim i cienkim włosiem, namaluj zaprojektowany wzór. Preparat należy nanosić cienkim pędzlem na wypaloną powierzchnię biskwitową, oczyszczoną i odtłuszczoną. Powstałe w ten sposób linie pozwolą na stworzenie separacji poszczególnych obszarów, które następnie wypełniane będą kolorowymi szkliwami.

Na początku zacznij zdobienie w tej technice na płaskich pracach. Oddzielone separatorem obszary wypełnij następnie stabilnymi, pół-transparentnymi lub kryjącymi szkliwami o wyrazistych kolorach, uzyskując efekt zbliżony do wypukłości. Szkliwa do pracy w tej technice dostępne są w naszym sklepie. Linia szkliw rekomendowanych do tworzenia w Cuerda Seca nazywa się ETSP. Ich charakterystykę przedstawiamy poniżej.

Szkliwa ETSP – najlepsze do Cuerda Seca

Seria ETSP składa się z 27 pół-transparentnych szkliw całkowicie pozbawionych ołowiu. Szkliwa w naszym sklepie są dostępne w postaci proszku przeznaczonego do wymieszania z wodą. Tak stworzona zawiesina jest gotowa do użycia. Rezultat będzie się różnił w zależności od tego, jakiego koloru gliny użyjesz. Zalecamy białe gliny dla pełnego wyeksponowania koloru szkliw, jednak możliwe jest też tworzenie reliefów na przykład na czerwonej glinie.

Zalecana temperatura wypału może wahać się od 980°C do 1080 °C, ale możliwy jest też wypał w wyższych temperaturach. Pozwala to uzyskać podobne efekty, ale i znacząco różne kolory wykończenia, co będzie zależało też od koloru czerepu/ wypalonego biskwitu.

W opisie każdego ze szkliw serii ETSP znajdziesz zdjęcia, informacje i referencje dot. zakresu możliwych temperatur wypału. Różne będą ostateczne kolory tego samego szkliwa uzyskane np. po wypale pracy w temperaturze 980-1080 °C czy 1150-1260 °C.

Jak zawsze zalecamy wcześniejsze przygotowanie próbek i przeprowadzenie testów kolorystycznych wypału.

Proces produkcji i różne materiały, które składają się na szkliwa ETSP, sprawiają że mają one odpowiednią, stabilną konsystencję właściwą do nakładania (nie malowania!) pędzlem na ceramice w postaci wypalonego biskwitu.

Powierzchnie Twoich prac, wypalonych na biskwit, muszą być przed nałożeniem szkliwa oczyszczone ze wszelkich zanieczyszczeń, pyłów czy tłuszczu, aby podczas wypalania nie powstały wady, które negatywnie wpłynęłyby na szkliwo i zepsuły końcowy efekt po wypale.

Do prawidłowego szkliwienia użyjemy płaskiego lub okrągłego pędzla, z miękkiego włosia. Szkliwo nakładamy pędzelkiem na wybrany fragment pracy, oddzielony separatorem, pokrywając daną powierzchnię odpowiednio grubą warstwą.

Kiedy nałożona, pierwsza warstwa jest sucha, nakładamy na nią w ten sam sposób drugą warstwę. Możliwe jest też nałożenie tylko jednej warstwy szkliwa.

Powinna mieć grubość ok. 1 mm, jednak trzeba pamietać, że efekt końcowy będzie zależeć od porowatości biskwitu. Jeśli praca jest wykonana z masy ceramicznej o większej zawartości szamotu, istnieje ryzyko że szkliwo zostanie wchłonięte przez czerep. W takim przypadku należy nanieść więcej niż jedną warstwę szkliwa. Gdyby to było konieczne, nakłada się też trzecią warstwę.

Najpiękniejsze i zgodne z naszym oczekiwaniem prace, tworzone są na formach płaskich. Kiedy nabierzesz wprawy w nakładaniu szkliw i upewnisz się, że nie spływają z pracy, możesz oczywiście poszukiwać innych rozwiązań użycia tej techniki.

Baw się i dziel swoim doświadczeniem!

Dołącz do artystów tworzących w nowej na naszym rynku technice. 

Już dziś odkryj magię i baw się techniką Cuerda Seca, aby stworzyć prawdziwe arcydzieła, które przyciągną uwagę Twoich odbiorców i klientów <3 

Nie możemy się doczekać, aż zobaczymy rezultaty pracy każdej i każdego z Was. Dlatego zachęcamy Cię do publikowania tworzonych prac w mediach społecznościowych i oznaczania nas w tych publikacjach. Pozwoli to też innym twórcom dostrzec potencjał i piękno techniki.

Prosimy oznacz nas w publikacjach:

na Fb @InternetowySklepProdesco

na Insta @prodesco.szkliwa.angoby.tlenki

Dziękujemy <3

Ten post ma 2 komentarzy

  1. Ania

    Zgłębiam na się zachwycam. Zainspirowana, eksperymentuję. Lubię uczyć się nowych rzeczy. Czy obecna promocja na zestaw startowy jest tylko czasowa?

Skomentuj Ania Anuluj pisanie odpowiedzi